Ugrás a tartalomhoz

 

E-KÖZIGAZGATÁSI AZONOSÍTÁSI ÉS JOGOSULTSÁG KEZELÉS MEGÚJÍTÁSA, A DIGITÁLIS SZEMÉLYAZONOSSÁG HORDOZHATÓ ESZKÖZÖN TÖRTÉNŐ IMPLEMENTÁLÁSÁT, ILLETVE DIGITÁLIS MOBILTÁRCA BEVEZETÉSÉT MEGVALÓSÍTÓ FEJLESZTÉSEK

DIMOP_PLUSZ-1.3.1-23-2023-00001

  • Kedvezményezett neve: IdomSoft Zrt.
  • Konzorciumi partner:
    • Digitális Kormányzati Fejlesztés és Projektmenedzsment Kft.
  • A projekt címe: E-közigazgatási azonosítási és jogosultság kezelés megújítása, a személyes megjelenés nélküli ügyintézés széleskörű elterjesztése, a digitális személyazonosság hordozható eszközön történő implementálását, illetve digitális mobiltárca bevezetését megvalósító fejlesztések
  • Szerződött támogatás összege: 9 000 000 000 Ft
  • A támogatás mértéke (%-ban): 100%
  • A projekt tervezett befejezési dátuma: 2026.03.31.
  • Projekt azonosító száma: DIMOP_PLUSZ-1.3.1-23-2023-00001

A projekt tartalmának bemutatása

Az állampolgárok digitális személyazonosságának biztosítása érdekében az Európai Uniós szabályozási, technológia és szabványosítási kereteknek megfelelő Digitális Adattárca megoldás kerül kialakításra. A Digitális Adattárca megteremti a lehetőséget arra, hogy az állampolgárok mobil eszközeik használatával a digitális térben (online), illetve személyesen (offline), biztonságosan és kényelmesen, a fizikai okmányaik által biztosított jogosultságokkal megegyezően rendelkezzenek személyes adataikkal.

A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatóról szóló 2022-es jelentés szerint hazánk a 27 uniós tagállam között a 22. helyen áll. A teljes digitális átállást jelenleg több tényező is nehezíti. Az állampolgárok jelenleg több, mint 80%-a nem használja ki az online szolgáltatások lehetőségeit. A jelenlegi közigazgatási elektronikus szolgáltatási folyamatok nem kellően átláthatók. Nehézséget okoz továbbá a több lépcsős, sok személyes adat megadását igénylő regisztrációs folyamat. A jelenlegi helyzetben a különböző jogosultságok és szerepkörök azonosítása érdekében az állampolgárok megannyi iratot, dokumentumot és igazolást szükséges, hogy tároljanak fizikai módon. Ezeket az evidenciákat későbbiek folyamán ráadásul sokszorosítják, példányosítják az aktuális állapotnak megfelelően az egyes állami és piaci szervek, majd tárolják megint csak fizikai értelemben. A projekt keretében tervezett megoldás jelentősen egyszerűsíti a jelenlegi helyzetet azzal, hogy hozzásegíti az állampolgárokat, hogy kevesebb idő alatt, kevesebb anyagi ráfordítással tudják intézni ügyeiket. A projekt eredményeképpen az adatok/igazolások pár kattintással, közhiteles és igazolásra megfelelő módon állnak elő a mobiltelefonjukon.

A projektben mérhető eredményként létrejön:

  • 300 ezer felhasználó/év
  • 1 db Digitális Adattárca felhasználók felé biztosított megoldás
  • 1 db Digitális Adattárca elfogadói oldal felé biztosított megoldás

A projekt hozzásegíti az állampolgárokat, hogy kevesebb idő alatt, kevesebb anyagi ráfordítással tudják intézni ügyeiket. A fejlett technológia alkalmazásával a költségek és az állampolgár-állam kapcsolatok száma csökkenthetők, amely megtakarítást eredményez a fenntartói oldalon is.

A projekt célja

A projekt átfogó céljának elérése érdekében négy célt, illetve további részcélokat fogalmazott meg:

  • Alakuljon ki a Digitális Adattárca hazai bevezetésének módszertana, a bevezetéshez szükséges szervezeti és jogszabályi háttér.
  • Álljon rendelkezésre a Digitális Adattárca bevezetéséhez szükséges infrastruktúra, ideértve a releváns informatikai rendszerek kapcsolódását.
  • Kerüljön bevezetésre a Digitális Adattárca, mely alkalmas online és offline azonosításra, a tárca birtokosának adatai és jogai igazolására, valamint elektronikus aláírásra.
  • Nemzetközi együttműködés keretében kerüljön sor az adattárca pilot jellegű, határokon átnyúló alkalmazására.