Ugrás a tartalomhoz

Gyorsul az ügyintézés a kormányablakokban, kibővült online lehetőségek: új szintre lépett a digitális ügyintézés

Az IdomSoft Zrt., a Belügyminisztérium, a NISZ Zrt. és a KIFÜ közreműködésében megvalósult projekt kapcsán sikeresen megújult számos, a kormányablakokban üzemelő ügyintézői rendszer. Ennek köszönhetően a közigazgatási eljárások elektronizálása szempontjából olyan kulcsfontosságú szakrendszerek és nyilvántartások felülvizsgálata és továbbfejlesztése történt meg, mint:

  • a személyiadat- és lakcímnyilvántartás informatikai rendszere:
    • a személyazonosító igazolvány-nyilvántartást kezelő szakrendszer,
    • a kérelemkezelési modul,
    • a nemzeti arcképtár,
    • az elektronikus anyakönyvi kapcsolat kezelőrendszere,
  • a közúti közlekedési és a hozzá kapcsolódó nyilvántartások informatikai rendszerei:
    • a járműnyilvántartási rendszer okmányirodai alkalmazása,
    • az ideiglenes rendszám-nyilvántartás rendszere,
  • a személyazonosítást lehetővé tevő okmánynyilvántartások informatikai rendszerei:
    • a megújított útlevél-nyilvántartást kezelő szakrendszer,
    • a vezetői engedély és előéleti pontrendszer,
    • az okmány-megszemélyesítő alkalmazás,
  • valamint a különféle keretszolgáltatások:
    • a statisztika modul,
    • az egységesített napló- és adattovábbítási nyilvántartásokat kezelő rendszer,
    • a központi jogosultságkezelő és szervnyilvántartás,
    • a központi jogalapkezelő alkalmazás és a központi jogalapkezelő alkalmazás.

A projekt másik kiemelt célja volt, hogy a benne megvalósított fejlesztések mind az állampolgárok, mind a közigazgatási szervezetek számára a szolgáltatási színvonal növekedésével, valamint az adminisztratív terhek csökkenésével járjanak. Az e-közigazgatásra irányuló állami fejlesztésekkel jelentős időt spórolnak meg az állampolgárok és a közigazgatásban dolgozók is.

A fejlesztések során számos, korábban csak hivatalban indítható ügy került a magyarorszag.hu weboldalra. Ennek folyományaként egyszerűbbé és gyorsabbá vált többek között a címváltozás bejelentése és a személyazonosító igazolvány pótlása, míg a Jármű Szolgáltatási Platformmal rendszám alapján kérhető le egy jármű korábbi életútja. A fejlesztések eredményeként a kormányablak felkeresése számos esetben teljes mértékben kiváltható. Az elektronikus közigazgatásnak köszönhetően számtalan ügy az otthonról, sok esetben automatizált megoldásokkal intézhető.

A projekt további célja volt, hogy a néhol évtizedes technológiájú rendszerek modern fejlesztési környezetbe és infrastruktúrába kerüljenek, a jelenleg használt nagy erőforrásigényű szerverkörnyezetet kiváltsa egy modern, a jelen és a jövő technológiai elvárásainak megfelelő infrastruktúra, a Kormányzati Adatközpont. A jövőbeni változásokat, technológiai kihívásokat ezáltal egyszerűbben és rugalmasabban lehet kezelni, továbbá a nemzeti adatvagyon részét képező, megújított nyilvántartások és szakrendszerek stabil és korszerű technológiai alapot adnak a jövő digitalizációs fejlesztéseihez is.

 

A projektről

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00030 azonosítójelű projekt hivatalos neve: „A Belügyminisztérium által kezelt nemzeti adatvagyon-nyilvántartások továbbfejlesztése, magas szintű szolgáltatóképesség megteremtése a KÖFOP 1.1.1, 1.1.2. és 1.2.3. intézkedések támogatása érdekében, az érintett adatvagyon-nyilvántartások Kormányzati Adatközpontba történő integrálásával.” A projekt a személyiadat- és lakcímnyilvántartást, a közúti közlekedési és az okmány-nyilvántartásokat, illetve ezek informatikai rendszereit újította meg az Európai Unió és Magyarország Kormánya támogatásából. A projektkonzorcium vezetője az IdomSoft Zrt., konzorciumi partnerei a Belügyminisztérium, a NISZ Zrt. és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség.