Gyorsul az ügyintézés a kormányablakokban, kibővült online lehetőségek: új szintre lépett a digitális ügyintézés
Az IdomSoft Zrt., a Belügyminisztérium, a NISZ Zrt. és a KIFÜ közreműködésében megvalósult projekt kapcsán sikeresen megújult számos, a kormányablakokban üzemelő ügyintézői rendszer. Ennek köszönhetően a közigazgatási eljárások elektronizálása szempontjából olyan kulcsfontosságú szakrendszerek és nyilvántartások felülvizsgálata és továbbfejlesztése történt meg, mint:
- a személyiadat- és lakcímnyilvántartás informatikai rendszere:
- a személyazonosító igazolvány-nyilvántartást kezelő szakrendszer,
- a kérelemkezelési modul,
- a nemzeti arcképtár,
- az elektronikus anyakönyvi kapcsolat kezelőrendszere,
- a közúti közlekedési és a hozzá kapcsolódó nyilvántartások informatikai rendszerei:
- a járműnyilvántartási rendszer okmányirodai alkalmazása,
- az ideiglenes rendszám-nyilvántartás rendszere,
- a személyazonosítást lehetővé tevő okmánynyilvántartások informatikai rendszerei:
- a megújított útlevél-nyilvántartást kezelő szakrendszer,
- a vezetői engedély és előéleti pontrendszer,
- az okmány-megszemélyesítő alkalmazás,
- valamint a különféle keretszolgáltatások:
- a statisztika modul,
- az egységesített napló- és adattovábbítási nyilvántartásokat kezelő rendszer,
- a központi jogosultságkezelő és szervnyilvántartás,
- a központi jogalapkezelő alkalmazás és a központi jogalapkezelő alkalmazás.
A projekt másik kiemelt célja volt, hogy a benne megvalósított fejlesztések mind az állampolgárok, mind a közigazgatási szervezetek számára a szolgáltatási színvonal növekedésével, valamint az adminisztratív terhek csökkenésével járjanak. Az e-közigazgatásra irányuló állami fejlesztésekkel jelentős időt spórolnak meg az állampolgárok és a közigazgatásban dolgozók is.
A fejlesztések során számos, korábban csak hivatalban indítható ügy került a magyarorszag.hu weboldalra. Ennek folyományaként egyszerűbbé és gyorsabbá vált többek között a címváltozás bejelentése és a személyazonosító igazolvány pótlása, míg a Jármű Szolgáltatási Platformmal rendszám alapján kérhető le egy jármű korábbi életútja. A fejlesztések eredményeként a kormányablak felkeresése számos esetben teljes mértékben kiváltható. Az elektronikus közigazgatásnak köszönhetően számtalan ügy az otthonról, sok esetben automatizált megoldásokkal intézhető.
A projekt további célja volt, hogy a néhol évtizedes technológiájú rendszerek modern fejlesztési környezetbe és infrastruktúrába kerüljenek, a jelenleg használt nagy erőforrásigényű szerverkörnyezetet kiváltsa egy modern, a jelen és a jövő technológiai elvárásainak megfelelő infrastruktúra, a Kormányzati Adatközpont. A jövőbeni változásokat, technológiai kihívásokat ezáltal egyszerűbben és rugalmasabban lehet kezelni, továbbá a nemzeti adatvagyon részét képező, megújított nyilvántartások és szakrendszerek stabil és korszerű technológiai alapot adnak a jövő digitalizációs fejlesztéseihez is.
A projektről
A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00030 azonosítójelű projekt hivatalos neve: „A Belügyminisztérium által kezelt nemzeti adatvagyon-nyilvántartások továbbfejlesztése, magas szintű szolgáltatóképesség megteremtése a KÖFOP 1.1.1, 1.1.2. és 1.2.3. intézkedések támogatása érdekében, az érintett adatvagyon-nyilvántartások Kormányzati Adatközpontba történő integrálásával.” A projekt a személyiadat- és lakcímnyilvántartást, a közúti közlekedési és az okmány-nyilvántartásokat, illetve ezek informatikai rendszereit újította meg az Európai Unió és Magyarország Kormánya támogatásából. A projektkonzorcium vezetője az IdomSoft Zrt., konzorciumi partnerei a Belügyminisztérium, a NISZ Zrt. és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség.