Ugrás a tartalomhoz

Az állam nem állhat le

A járványhelyzet miatt márciustól bevezetett intézkedések nyomán nagymértékben nőtt a különféle elektronikus és digitális szolgáltatások, köztük az e-közigazgatási szolgáltatások használata. Az országos jelentőségű közigazgatási informatikai rendszerek fejlesztésében és alkalmazásüzemeltetésében kulcsszerepet játszó (így például tucatnyi állami alapnyilvántartást kezelő) IdomSoftra ezért különösen nagy terhek hárultak tavasszal. A vállalat kettős feladatot látott el a járványhelyzetben: egyrészt biztosítani kellett az ország és a polgárok számára az e-közigazgatási szolgáltatások folyamatos működését, másrészt magát a szervezetet is meg kell óvni a járvány hatásaitól, mondja Karlócai Balázs, a társaság vezérigazgatója.


Karlócai Balázs, Idomsoft

Jogszabályok a gyakorlatban

A vészhelyzet kihirdetése után az IdomSoft számára világos volt, hogy elsődleges feladatuk a rendelkezésre állás biztosítása, amibe beletartozott a szolgáltatások folytonosságának garantálása, valamint a társaság működésének átállítása „járványüzemmódra”. Az 550 főt foglalkoztató IdomSoftnál pár nap alatt áttértek az otthoni munkavégzésre, azt a 35 munkatársat kivéve, aki pozíciója miatt nem tudott otthonról dolgozni. Karlócai Balázs szerint jól mutatja az online munkavégzési lehetőségek kihasználását, hogy két hónap alatt mintegy 7 ezer megbeszélést folytattak, és közel 1 millió üzenetet váltottak.

A technikai feltételek biztosításán kívül nagy figyelmet szenteltek a „people managementre” is. Lehetővé tették a rugalmas munkavégzést, tanácsokkal segítették a munkavégzést, és rendszeresek az online tartott felső vezetői tájékoztatók is.

Miután így folyamatosan elérhetővé váltak a meglévő szolgáltatások, sort kerítettek a második fontos feladatra: a kiszolgált rendszerek módosítására a járványhelyzetben előállt követelményeknek megfelelően. Számos jogszabályi intézkedést kellett átülteti az informatikai rendszerekben. Mivel a kormányablakokban csak előzetes foglalás után lehetett ügyet intézni, módosítani kellett a Központi Időpontfoglaló Alkalmazást; a lejáró okmányok érvényességét meghosszabbító rendelkezést át kellett vezetni a nyilvántartásokban, de még az okmányok postai kézbesítése is igényelt módosításokat. Szintén módosításra szorult a Szabálysértési Nyilvántartási Rendszer vagy a rendőrség alapvető informatikai rendszere, a Robotzsaru is – sorolja az elvégzett feladatokat Karlócai Balázs.

Fejlesztések a védekezéshez

Nem minden esetben volt elég a meglévő rendszerek módosítása – az új igényeknek megfelelően új alkalmazásokat is kellett készítenie az IdomSoftnak. Ilyen például a „Házi karantén rendszer” (HKR) alkalmazás. A mobilapp a telefon földrajzi helyzete és a segítségével végrehajtható arcképes azonosítás révén képes igazolni, hogy a karanténba helyezett személy a számára előírt helyen tartózkodik, tehermentesítve ezzel a hatóságokat a személyes ellenőrzés alól. A fejlesztés egyben jó példája a piaci és állami szereplők hatékony együttműködésének, amelynek keretében az IdomSoft fejlesztette a kapcsolódó elektronikus közigazgatási szolgáltatásokat.

Közvetlenül a pandémia kezelését segíti egy másik fejlesztés is, az Operatív Törzs ügyeleti munkáját támogató feladatkezelő és tartalommegosztó rendszer. Ez a védekezési munkákhoz kapcsolódó adatelemzéseket és azok megjelenítését végző adatvizualizációs megoldást, valamint tartalommegosztást kínál a felhasználók részére. Szintén az IdomSoft végezte el a vírushíreket tartalmazó weboldal, a www.koronavirus.gov.hu továbbfejlesztését is.

Tovább az e-közigazgatás útján

Több olyan fejlesztés is előkészítés alatt áll az IdomSoftnál, amelyek új szintre emelik az e-közigazgatást. Ezek között van:

  • mobiltelefonos e-személyi kártyaolvasó alkalmazás,
  • hiteles és biztonságos videokonferencia rendszer,
  • videó alapú, online kormányablaki ügyintézés,
  • okmányok kiállításának egyszerűsítése.

A járvány hívta életre a NOVA VOKS testületi döntéshozó rendszert, folytatta a fejlesztések ismertetését Karlócai Balázs. A mobiltelefonon elérhető elektronikus szavazó alkalmazás lehetővé teszi igazgatóságok és más döntéshozó testületek számára, hogy az érintett személyek szavazatát személyes megjelenés nélkül, elektronikus azonosítás, illetve e-aláírás segítségével közhiteles módon dokumentálják. A rendszer segítségével meghozott döntéseket nem kell még egyszer jogilag is hitelessé tenni, mert a dokumentum önmagában is bizonyító erejű okirat lesz.

Felkészülten az újabb vészhelyzetre

A következő lépés az lesz, hogy a rendkívüli helyzet idején született megoldásokat beépítsék a normál működésbe, ezzel is erősítve az üzemelési biztonságot. A tervezett lépések közül Karlócai Balázs kiemelte az Alkalmazásüzemeltetési Műveleti Központ (AOC) kialakítását. A központ célja, hogy hatékony szervezeti modellt és működési helyszínt biztosítson a kulcsfontosságú alkalmazói rendszerek állandó felügyeletéhez. Emellett az AOC kritikus incidensek vagy havária esetén vezetési-irányítási központként is működhet.

Az informatikai rendszerek üzemeltetésének hatékonyságát is többféle módon növeli az IdomSoft. A komplex, több technológiai rétegből álló megoldások esetében lesz igen lényeges a kiterjesztett verziómenedzsment, amely megkönnyíti a kódok vizsgálatát, a minőség ellenőrzését. A vállalat által kezelt adatvagyon esetében mesterséges intelligencia alapú anomáliadetektálást és prediktív probléma-előrejelzést valósítanak meg, így prognosztizálhatóvá válnak a technológiai incidenseken túlmutató egyéb anomáliák. A jövőben még nagyobb hangsúlyt fektetnek az agilis módszertan szerinti működésre, és nem csak a fejlesztési, hanem az üzemeltetési és a támogatói területeken is. „Az elmúlt időszak világosan bebizonyította, hogy az agilitás nem buzzword, hanem lehetővé teszi a szervezet számára, hogy villámgyorsan legyen képes értéket teremteni és megoldásokat szállítani”, mondta erről Karlócai Balázs.

Forrás: itbusiness.hu