Ugrás a tartalomhoz

Egyetlen kártyán minden adatunk

A 2021 februárja után megszülető magyar állampolgárok szüleinek már nem kell bajlódniuk gyermekük okmányainak igénylésével. Minden ügyintézés egyszerűbb lesz, a megoldással Magyarország az élen jár.

Az Okmánykelengye projekt megvalósítását követően várhatóan 2021 február­jától az újszülöttek automatikusan, hivatalból kapják meg az elektronikus személyazonosító igazolványukat (e-személyi), amely tartalmazza további igazolványaik adatait is – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Both András, az IdomSoft Zrt. termékfejlesztési vezérigazgató-helyettese. A társaság a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. leányvállalataként az állami nyilvántartásokkal összefüggően mintegy 230 rendszert fejleszt. A legfontosabbak között említhető a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, a járműnyilvántartás, az okmánynyilvántartások, illetve több, az idegenrendészeti nyilvántartást kiszolgáló informatikai rendszer, valamint a választási rendszer is. Both András elmondta, hogy a nemzeti adatvagyon harmadát kezeli az IdomSoft Zrt., a fennmaradó hányad gondozását pedig többek között a NISZ Zrt., a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint a Magyar Államkincstár végzi.

A vezérigazgató-helyettes rámutatott, hogy nemcsak a születésnél, hanem más életesemények kapcsán is embert próbáló és rendkívül időigényes feladat jelenleg az okmányok beszerzése, ez pedig megoldásért kiált. Az adó- és a tajkártyáért, a személyazonosító igazolványért és a vezetői engedélyért vagy éppen az anyakönyvi kivonatért is más-más hivatalba kell elmenni. A cél pedig a kormányzat iránymutatása alapján az – folytatta az idei évre szabott feladatok sorát a cégvezető –, hogy minden igazolvány adata egyetlen kártyán, a csippel ellátott e-személyin legyen, ezzel a fejlesztéssel pedig Magyarország az élen jár.

– A jogszabályi előírás szerint lehetővé kell tennünk azt is, hogy más anyakönyvi események, így a házasságkötés miatt előforduló névváltoztatás után se kelljen újra igényelni külön-külön minden okmányt, hanem az új adatokat tartalmazó okmányok kiállítása hivatalból megtörténjen – ismertetett egy másik adminisztrációcsökkentő intézkedést Both András. Ehhez még további központi fejlesztéseket kell végrehajtani, de az egyik legfontosabb eszköz, az e-személyi már a kezünkben van.

Fotó: Kurucz Árpád

– Jelenleg közel 4,6 millió állampolgár tárcájában lapul ilyen, mégis kevesen vannak tisztában azzal, milyen előnyökkel is jár ez az új megoldás és jellemzően ugyanarra használják, mint a régit, vagyis személyazonosításra és határátlépéshez – festette le a jelen helyzetet a szakértő, majd sorolta: amellett, hogy a kártya tartalmazza a tajszámot és az adóazonosító jelünket – segítséget nyújtva ezzel az egészségügyi térben és az adóügyek intézése során –, számos más szolgáltatást is biztosít.

– Az elektronikus aláírás viszonylag közismert, ahogyan a debreceniek körében az is, hogy a helyi közösségi közlekedés használata e-személyivel is lehetséges. Ezt a megoldást érdemes lehet más nagyvárosokra is kiterjeszteni. Említést érdemel továbbá, hogy a 2019. október végétől kiállított e-személyik tároló elemére már a lakcímadatok is felkerülnek, vagyis valóban abba az irányba tartunk, hogy ne legyen szükség külön lakcímkártyára, egyszerűbb legyen az ügyintézés – hangsúlyozta Both András.

Hozzátette, hogy mivel a régi igazolványokat folyamatosan váltják fel az e-személyik, ezek elterjedése jól kiszámítható és garantált, és ezáltal az ügyintézési folyamatok egyszerűsödése is biztosítottá válik.

Forrás: magyarnemzet.hu